Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Felkod F2 på diskmaskin (Sverigedisken)

Min diskmaskin står och pumpar hela tiden och visar felkod F2

Agneta Toresson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    När din maskin indikerar F2 beror det på att det blivit en överfyllnad. Vattnet ligger på bottenplattan i din maskin, så det är inget du ser då du öppnar diskmaskinsluckan. När maskinen då står och surrar försöker den således att pumpa ut vattnet.

    Varför det hamnat vatten där vet vi inte utan att komma ut och titta på den.

    Viktigt är dock att du rengör maskinen enligt bruksanvisningen så att inget skräp sitter i pumpen som finns i brunnen.

    Titta också så att det inte är stopp vid vattenlåset och slutet på avloppsslangen.

    Service går att boka på Cylindas hemsida http://www.cylinda.se/BokaService
    eller per telefon 0771-25 25 00, vardagar 07.45 - 19.00.

    Med vänlig hälsning

    Lars
  • Ja den är rengjord och fixad enl bruksanvisningen men det hjälper inte. Starta igen men går inte ett helt program.
    Hur mycket tar ni betalt för servicen? Jag vet inte om det är lönt på en 5-6 år gammal diskmaskin?

    Agneta
  • Kollade och vi köpte diskmaskinen oktober 2009 med fem års garanti. Det är kanske bättre att lägga pengarna på en ny diskmaskin än att försöka laga denna? Den används varje dag.

    Agneta
  • Hej!

    Ett besök från vår tekniker kostar 1414 kr och då ingår framkörning och en timmes arbete. Väl på plats får du ett kostnadsförslag av honom.
    Skulle du anse att det då är värt att laga, så lagar han den och en faktura kommer i efterhand.
    Anser du att du hellre lägger pengarna på en ny produkt tackar du nej till lagning.
    Tackar du nej till lagning och istället köper en ny Cylinda produkt slipper ni betala fakturan på.
    Besök kan du själv boka på vår sida:
    http://www.cylinda.se/BokaService
    eller tel 0771-252500

    Med vänlig hälsning

    Lars
  • Hur återställer man maskinen efter F2. Man måste tydligen göra det eller är det hemligt eftersom Cylinda bara säger kontakta service. Ska man inte luta maskinen eller nåt sånt.

    Christer
  • Hej Christer!

    Vi rekommenderar inte att luta maskinen. Vattnet kan då hamna på "fel" ställe i maskinen och förstöra andra komponenter.

    Anita
  • Hej,
    Jag har samma problem med min Cylinda Sverigedisken 10.
    Jag har gjort rent och kollat sil och pump, utlopp och vattenlås i avloppet. Allt är OK, men felkoden kvarstår. Har också haft maskinen strömlös flera timmar för att återställa felkoden. Har också fått rådet i telefon att låta maskinen stå med öppen lucka i 4 dagar för att ev. vatten ska avdunsta, men det har inte hjälpt.
    I svaret i tråden ovan svarar ni att felkoden F2 indikerar överfyllnad och att vattnet ligger på bottenplattan i maskinen, och att det surrande ljudet som hörs är pumpen som försöker pumpa ut vattnet. Stämmer det? Kan maskinen pumpa ut vatten som ligger på bottenplattan? Och ger den switchen som känner vatten på bottenplattan verkligen felet F2?
    Finns det något annat sätt att återställa F2 än att öppna maskinen och torka upp ev. vatten på bottenplattan?
    Mvh

    Anders H
  • Maskinen kan inte pumpa bort vattnet på bottenplåten, jag drog fram maskinen kollade silar och slangar och torkade bort allt vatten dessutom torkade jag med ett fläktelement så det var helt torrt på botten, kollade även att avloppspumpen funkade vilket den gjorde, likafullt fick jag ej bort felkod F2 så min 7 år gamla maskin fick gå till skroten. Köpte sen en ny maskin av ett annat märke hälften så dyr men både tystare och rymligare, tiden får väl utvisa om den går bättre, men hittills nöjd.

    Christer
  • Tack Christer för ditt svar!
    Jag vet inte hur man kommer åt insidan på maskinen. Under luckan, nere vid golvet, sitter en plåt som är fäst med 6 st Torxskruvar och dom har jag tagit bort. Men det är något i plåtens överkant som håller den fast. Hur får man bort den plåten? Är det fler än de 6 Torxskruvarna? Behöver man dela på den stora luckan?
    Mvh

    Anders H
  • Jag drog fram maskinen och tog loss plåten längst ner på baksidan, då ser man flottören av frigolit och om det är vatten under den, i.s.f torka upp, men som jag skrev tidigare det hjälpte inte mej, jag gjorde allt men felkod f2 kom tillbaka hela tiden, trodde att i mitt fall det var fel på nån sensor som ska larma f2, men så ville jag inte kosta på min 7 år gamla maskin mer än runt fem, sex hundra. Lycka till

    Christer
  • Nu har jag väntat länge på ett svar eller kommentar från Cylinda, men det verkar inte som om dom bryr sig om den här sidan!
    Enda svaret är från Christer som haft samma problem på en 7 år gammal maskin som han valde att inte reparera utan att istället köpa en billigare maskin av annat märke. Jag gör nog detsamma!

    Anders H
  • Hej Anders, Jag har också problem med F2 och har gjort som Christer beskriver, det är plåten längst ner i bakkanten på maskinen som ska bort och sen är det bara att torka. För mig slutade F2 och maskinen fungerade en stund men sedan återkom den. Jag har nu provkört maskinen och kollat efter läckage och ser att det droppar mitt under maskinen när den kör. Antagligen något överfyllnadsskydd inne i maskinen som droppar?????? och orsakar F2 när det droppat tillräckligt länge.

    Hälsningar Mikke

    mikke
  • Hej Mikke,
    Jag har också tagit bort plåten på baksidan och såg att det fanns lite vatten på bottenplåten. Dock inte så mycket att den lilla frigolitbiten flyter och påverkar den switchen som sitter där. Jag har torkat rent så gott det gick och sen kört en diskning, vilket fungerade utan att felet F2 kom tillbaka. Men jag tror att felet återkommer, det ska ju inte vara något vatten på bottenplåten och jag vet inte var någonstans det läcker. Men läckaget finns antagligen kvar. Sen vet jag fortfarande inte vilken switch eller givare som ger F2. På ett amerikanskt Youtube-klipp pratar dom om en tryckgivare under maskinen som är ansluten med en plastslang. På en Asko-maskin, men det kanske fungerar ungefär lika på en Cylinda?
    Men jag har inte hittat motsvarande på min maskin.
    Tack Mikke för ditt inlägg I den här tråden!

    Anders H
  • Hej!

    Först och främst beklagar vi verkligen bristen på återkoppling.

    Vi är medvetna om att forumet tyvärr varit eftersatt under en tid på grund av mycket hög arbetsbelastning, men nu är vi i fas igen... och jag som har arbetat länge med vitvarurelaterad service är ganska nyligen rekryterad till Cylinda/Elektroskandia AB med det publika forumet som huvudfokus. Vad glädjande att den här tråden vaknat till liv igen så att jag fått möjlighet att fånga upp era frågor! smile

    Detta beror ofta på externa faktorer så som tryckfall eller ett igensatt avlopp och alldeles oavsett kompetent intern felsökning missas ibland det egentliga problemet som är vattentillförsel och utlopp. Problemet skulle också kunna uppkomma på grund av en inre blockad vilket påverkar vattenflödet och därmed givare, så värt att nämna här är att i 90 graders vinkel från pumpen finns ett litet utrymme där det ofta ansamlas skräp genom åren och detta kan behöva rengöras.

    F2 säger generellt, precis som ni listat ut, att en brytare känner av inkorrekt vattennivå vilket får maskinen att avbryta programmet när överfyllnadsskyddet svämmar över. Undersök vattenanslutning samt avlopp och rensa vid behov. När ni får tillbaka vatten i maskinen visas F2 och man kan höra hur pumpen står och låter hela tiden. Vatten står ofta kvar nere i silen och det är helt normalt men det skall inte ligga något uppe på plåten.

    Hur åtgärdas då detta enklast, om felet inte är externt?
    Testa att köra ett program på högsta möjliga värme med en eller två påsar citronsyra i dispensern för maskinmedel/disktabletter; Det löser effektivt upp avlagringar och blockader men vänligen notera att denna åtgärd bör användas sparsamt eftersom det kan slita på maskineriet om det görs ofta. Citronsyra hittar ni i kryddhyllan hos er lokala matvaruåterförsäljare. Jag har full förståelse för att man inte vill kosta på äldre maskiner några större summor pengar och detta är ett billigt, bra sätt att rengöra disk- och tvättmaskiner.

    Vi rekommenderar att en auktoriserad servicetekniker inspekterar produkten om inte dessa råd hjälper, eftersom reparationer och internt underhåll inte ska utföras av privatpersoner. Ett hembesök kan bokas snabbt och enkelt http://www.cylinda.se/BokaService. Ni är också varmt välkomna att ringa in till oss på 0771-25 25 00, öppet alla vardagar 07.45 - 19.00.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej

    Min diskmaskin 3020, är åtta månader gammal, nu fungerar den inte och visar på skärmen E02, kan jag lösa problemet själv eller behöver service?

    Tack på förhand

    Hanna
  • Hej Hanna!

    Du kan testa att först rensa filtret samt kontrollera vattenanslutningen och sedan låta diskmaskinen stå strömlös i 15 minuter innan du startar upp den på nytt.

    Om felkoden återstår rekommenderar jag att du ringer telefonnummer 0771-25 25 00 för att boka ett hembesök av servicetekniker, eftersom maskinen är mindre än ett år gammal och därmed befinner sig inom garantiperioden. Reparationer och internt underhåll bör utföras av auktoriserad personal.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej
    Vilket filter av dem menar du ??

    wailhanna@hotmail.com
  • Hej,

    Alla du kan finna! Vill du se exakt position hittar du sprängskisser här. wink

    Avloppsfiltret, i botten av maskinen. I nittio graders vinkel från pumpen har de flesta diskmaskiner ett litet hålrum där skräp kan ansamlas. Kontrollera också gärna vattentillkopplingen och rensa avloppet för att eliminera möjliga externa felorsaker.

    Du är varmt välkommen att skriva igen för fortsatt felsökning eller så kan du ringa oss alla vardagar mellan 07:45 och 19:00 på telefonnummer 0771-25 25 00.

    Ha en trevlig tisdag!

    Vänligen,

    Cecilia
  • Hej! Min maskin gav också(DM72) F2 idag. Gjorde enligt anvisningar, min maskin är snustorr under och lossa anslutningen till avloppet men inget igentäppt. Kör nu ett kort program, so far so good. Pumpen går också. Luktar dock unket.

    Mikael Olsson
  • Hej Mikael,

    Toppen att maskinen verkar fungera igen!

    Jag föreställer mig att den unkna lukten kan bero på att maskinens vattenledningar och/eller en spolarm behöver rengöras i detta fall. En intern rengöring med särskilt medel för ändamålet rekommenderas. (Citronsyra som löser upp biologiska beläggningar bra och ättika som är avkalkande kan tas till som sista åtgärder.)

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Dåliga nyheter. Körde längsta programmet och mycket riktigt droppar det och jag tror jag lyckats verifiera varifrån. Antar att om man kör 2-4 maskiner tätt inpå så dyker F2 upp. Ska ta en bild när jag kommit hem så kanske du kan ge ett bättre svar på hur jag ska gå tillväga, om det ens är möjligt.

    Mikael Olsson
  • Jag måste alltid rekommendera att internt underhåll utförs av behörig tekniker men jag bidrar gärna med rådgivning kring bästa möjliga tillvägagångssätt, beroende på vilka garantivillkor som gäller för just din produkt.

    Fotografier är mycket uppskattade över lag, eftersom det hjälper mig att ge forumanvändarna bästa möjliga svar. smile

    Cecilia
  • Är det övermänskligt för hemmafixarn så brukar jag ringa efter service smile maskinen har visserligen några år på nacken samtidigt som en ny inte är gratis.

    Undre markeringen är var dropparna landar från troligtvis den andra markeringen.

    Bifogad fil:
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...

    Mikael Olsson
  • Tjenare Mikael,

    Jag tror att det är slangklämman som läcker och hade rått en tekniker att byta ut hela delsatsen med slang + klämmor till cirkulationspumpen. Det bör inte göras ens av väldigt händiga hemmafixare utan en tekniker bör tillkallas. Cylinda Service hjälper gärna till (ett besök kostar från 1414 SEK inkl. moms) men eftersom produkten nog är utanför garanti baserat på dess ålder går det alldeles utmärkt att anlita en extern tredje part om du så vill.

    Allra bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej
    Har en Cylinda DW 20.5 Art no 92003900. Den har fungerat utmärkt i flera år men nu kom det en fel kod F02, och pumpen går hela tiden. Det går inte att ändra program, Trots man stänger av den på knappen eller öppnar luckan.
    När jag skruvade bort plåten i baksidan hittades vatten på bottenplåten, misstänker att frigolit givaren var påverkad. torr torkade och provade att starta igen, tyvärr samma fel meddelande. Torrtorkade och torkade med fläkt flera gånger med samma resultat.
    Hittade inga igensättningar i in eller ut loppslangarna.
    Fyllde på flera liter vatten och maskinen tömdes direkt, när den tömde det kom 2-3 droppar på inom ca 5min, det droppade från slangen ner på botten plåten se fotot.
    Är det ekonomi att reparera diskmaskinen för jag misstänker att det fler fel än hål i slangen Pos 310.

    mvh

    Bifogad fil:
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...

    Robban
  • Hej Robban!

    Det kan vara så att det kostar en del om man måste byta kort eller pump.
    Det kan endast en servicetekniker konstatera.
    Om du tar ute en tekniker så kostar det för framkörning och en timmes arbete 1414:-

    Med vänlig hälsning

    Irene
  • Tidigare i den här tråden har Cylinda svarat att priset för service är 1401 kr, inkl. moms, och att det ingår framkörning och 1 h arbete i det. Har ni halverat arbetstiden som ingår och samtidigt höjt priset?
    Mvh
    Anders H
    PS. Min Sverigedisken har fungerat i 4 månader, men nu kom F2 tillbaka och den är oanvändbar igen. Jag undrar om det är spolarmsväljaren som läcker och orsakar problemet? Min tidigare Cylinda hade det problemet, bytte spolarmsväljare en gång men felet återkom efter ett par år. Är spolarmsväljaren Cylinda-diskmaskinernas akilleshäl? DS.

    Anders H
  • Hej Anders,

    Priset för en service är från 1414 kr inkl moms. Vi har gjort en justering av priset men ingen förändring är gjort när det gäller övriga villkor beträffande framkörning och arbetstid.

    Beträffande din fråga om spolarmsväljaren så lyfter jag upp den till vår kvalitetsansvarige och även till produktägare.

    Har du fått din produkt lagad för samma fel så kan du höra av dig då det finns garanti på utförd reparation. Dock måste vår tekniker avgöra på plats om det är samma fel.

    Anne-Sofie
  • Tack för snabbt svar. Men är det 1 h eller ½ h som ingår?

    Anders H
  • Hej,
    Jag ställer frågan igen, är det ½ h eller 1h arbetstid som ingår i priset, 1414 kr? Om man följer den här tråden bakåt hittar man två olika uppgifter.
    Jag har inte fått något svar från kvalitetsansvarig eller produktägare om ev. bristande kvalitet på Cylindas spolarmsväljare. 6 år kanske är den tid man kan räkna som teknsik livslängd på en Cylinda maskin som används i genomsnitt 1 gång per dag?

    Anders H
  • Hej Anders,

    Beklagar verkligen dröjsmålet.
    Forumadministratören har varit på semester. wink

    En hel timmes arbete ingår i kostnaden för ett hembesök där grundavgiften nu är 1414 SEK (oavsett om det tar 5, 30 eller 60 minuter att felsöka/justera). Krävs mer tid eller reservdelar ska du få ett kostnadsförslag på plats innan tekniker går vidare med reparationen.

    Bra att veta: Om du avböjer kostnadsförslaget och i stället väljer att inhandla en ny Cylindaprodukt och sänder in kvitto på köpet samt dina fakturakopia till service@cylinda.se inom en månad annullerar vi fakturan för servicebesöket.

    Jag har nu korrigerat informationen i tråden högre upp. Vi beklagar missen, och jag tackar varmt för att du uppmärksammat oss på detta!

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Angående slitagefrågan är ett uppkommet problem efter sex år i daglig drift inom normalspannet men det är väldigt trist att du fått problem med din Cylindaprodukt.

    Sverigediskmaskinerna kan förväntas hålla i 5 - 15 år.
    OBS: Min egen personliga uppskattning eftersom inga exakta siffror finns till hands.

    Cecilia
  • Hej. Jag har en cylinda dm 15 Brilliant.

    Jag kom hem en dag och då stod maskin/pump och gick utan att den var påslagen och ej använts på ett par dagar. Gick ej slå av annat än genom att dra bort strömsladd.

    Det var felkod F2 med vatten på bottenplåt.
    jag har torkat upp vatten från bottenplåt och felkod F2 försvann och maskin fungerar igen.

    Jag har kontrollerat och det är Inget läckage under en hel provdisk. Det ser ut att ha varit något tillfälligt fel ?
    .
    Fråga. Om avlopp är täppt är det då meningen vatten ska ut på bottenplåt då, finns det någon öppning eller överströmningshål ut till plåt eftersom ett flöte/givare kopplar in avloppspump. När slutar pumpen att gå ?

    Per-Ola
  • Hej Per-Ola!

    Om det sker igen rekommenderas service, men går diskmaskinen som den ska efter återställningen (felkoden indikerar just överfyllnad) tror även jag att det rörde sig om ett tillfälligt fel. Precis som du misstänker kommer vatten tillbaka in i maskinen och utlöser givaren på bottenplåten vid ett blockerat avlopp. Pumpen har sedan fortsatt gå för att tömma diskmaskinen. Normalt stängs den av när allt vatten är ute men här har den fortsatt arbeta när flötet varit utlöst. Att dra ur sladden samt torka av plåten som du gjort och sedan låta maskinen torka ur är rätt lösning. Rensa diskmaskinen och avloppet så tror jag att den kommer att gå som den ska igen under lång tid framöver. smile

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Hur kommer man bort från det här forumet? Det var länge sedan jag frågade om min diskmaskin och nu får jag spam mail varje gång någon gör inlägg här :-(

    Agneta Toresson
  • Hej..Har en DW 20.5 Efter köksrenovering med bytta anslutningar till diskmaskin och vask så sattes diskmaskinen på plats igen men va händer ... den diskar 1 h sen lyser F2 och maskinen står o tömmer. Stänger av maskinen men den fortsätter tömma.. Öppnar luckan, den fortsätter tömma.. Drar ut strömsladden. Kontrollerar om det finns vatten i maskinen, den är snustorr, rensar silarna. Kopplar på strömmen igen och maskinen börjar tömma. Vad kan jag mer göra?

    Jessica
  • Hej Jessica!

    Du har felsökt helt korrekt.

    Ett råd är att först kontrollera så att anslutningen och vattentrycket stämmer. Samma problem efter ännu en omstart? Då rekommenderas inspektion och eventuellt reparation.

    Service kan bokas snabbt och enkelt på http://www.cylinda.se/BokaService eller så är du varmt välkommen att ringa in till oss på telefonnummer 0771-25 25 00, alla vardagar mellan 07:45 och 19:00.

    Mer information om Cylindas garantibestämmelser och servicevillkor finner du på http://www.cylinda.se/Information/328.

    Med vänliga hälsningar,

    Cecilia
  • Denna forumtråd är nu låst för vidare kommentarer på trådstartarens anmodan.

    Cecilia
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.