Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Diskmaskin DM 294 går ej att starta p.g.a trasiga/intryckta displayknappar

Plötsligt har de två översta knapparna på varsin sida om displayen lagt av, och det med bara ett par dagars mellanrum!!
Det verkar som att fjädringen gått sönder, och detta spontant utan någon tryck på knappen vid tillfället, dock är det dom mest använda knapparna på maskinen.
Är det någon som känner igen problemet?
Är det vanligt att knapparna runt diplayen går sönder på DM 294?
Går det att reklamera med tanke på maskinens ålder?

Jonathan Müller Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Jonathan, Ursäkta sent svar men vi har haft svårt att hinna med svar via vår hemsida på sistone.
    Hör av dig till vår service så kan vi säkert hjälpa dig med ditt problem. Det är inte vad jag vet ett vanligt förekommande fel men det sitter en kontaktbricka bakom varje knapp som ska "putta tillbaks" knappen när aktivering gjorts. Den brickan har tydligen inte gjort sitt jobb. Gör din anmälan via hemsidan eller ring (långa väntetider just nu). Kom ihåg att ange ditt serienr som sitter på höger sida om dörren.

    Bengt
  • Jag har exakt samma problem. On/Off och programvalsknapp fungerar ej. Först gav programvalsknappen upp för en vecka sen och igår var det on/off knappen som gav upp. Så det är nog ett vanligt fenomen.

    Detta borde väl åtgärdas gratis av Cylinda med tanke på alla inlägg om just detta problem??

    Rickard Gran
  • Samma problem här.....har en DM 290 RF som är ett år och kappen för programval fjädrar ej tillbaka - ytterst irriterande!!

    Erik

    Erik Lindberg
  • Det är främre displayhållaren som måste bytas, köp gärna till knappar då dom kan gå sönder då de monteras av!

    Jonathan Kvissberg
  • Jag har samma problem med en två år gammal DM294, kan inte välja annat program- hur beställer man nya knappar?
    Maskinen fungerar bra i övrigt.

    Michelle Perry
  • Hej Michelle!

    Vänligen ring 0771-252500 för att beställa

    Anita
  • bytt knappen och det är samma fel :-( främre displayhållaren? tycker det verkar vara någon fjädrande funktion som inte funkar? synd på en sån himla bra maskin... får ringa kundtjänst igen :-(

    Michelle
  • Hej Michelle!
    Det är den främre displayhållaren hållaren som har fjädrande dåligt designade plastflikar som gör så att knapparna fjädrar tillbaka. Artnr:E4387556 och positionsnr:5062.
    Titta i cylinder webbsida Reservdelar & information och skriv in ditt modellnr DM294 och då ser du på en pdf-bild hur den ska sitta.
    Mvh

    Jonathan Kvissberg
  • Ettusen femhundra tack, Johan Kvissberg! Jag beställde precis den delen du skrev om och var vääääldigt försiktig när jag bytte den. Den "fjädrande" funktionen är en plastbit-flärp som gått av- förmodligen har någon tryckt för hårt. Nu fungerar maskin lika bra som alltid och alla är glada igen. :-)

    Michelle
  • Ettusen femhundra tack, Johan Kvissberg! Jag beställde precis den delen du skrev om och var vääääldigt försiktig när jag bytte den. Den "fjädrande" funktionen är en plastbit-flärp som gått av- förmodligen har någon tryckt för hårt. Nu fungerar maskin lika bra som alltid och alla är glada igen. :-)

    Michelle
  • Tack, Kul att den fungerar igen!!!

    Jonathan Kvissberg
  • Samma problem för oss, två knappar trasig igår. Maskinen två år gammal, liiite för tidigt att köpa ny.?
    Jag ska beställa samma sak som Jonathan & Michelle.
    Tacka vet jag forum!!

    Marlene
  • Ett tips är att göra en ritning där man lägger alla skruvar och hur man tar loss saker.
    Sen vet man hur man ska sätta ihop allt.
    Lycka till.

    Michelle
  • Jättebra, det ska vi ha i åtanke när vi fixar!
    Tack Michelle!!

    Marlene
  • Samma sak med min maskin. Först pajade programvalsknappen och innan jag ens han reklamera pajade startknappen. Ser att jag är långt ifrån ensam. inte ens ett år gammal. Dåligt med tanke på att man vågat sig på att ge maskin 5 år garanti.

    Örjan
  • Hej Örjan!

    Du är inte ensam, precis som du skriver, men felandelen är mycket liten i hänseende till den stora mängd maskiner som finns installerade i svenska hem. Att en längre garanti än den lagstadgade treåriga reklamationsrätten kan ges beror ju just på att produktfel är mycket ovanliga! wink

    Behöver din maskin repareras i dagsläget? Då kan du själv boka ett hembesök snabbt och enkelt via denna länk: http://www.cylinda.se/BokaService. Du är också varmt välkommen att ringa in till oss på 0771-25 25 00, öppet vardagar 7.45 - 19.00.

    Femårsgarantin för maskinella fel gäller emot uppvisande av kvitto vid teknikers besök.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej !
    Jag har exakt samma problem. Maskinen köpte jag på Elgiganten i februari 2015. Tycker att det borde hålla längre.

    B-A

    B-A
  • Hejsan B-A,

    Vanligtvis håller maskinerna också mycket längre än så. Jag hänvisar till mitt svar här ovan och vi hjälper dig gärna att boka in ett hembesök för inspektion och reparation.

    Må väl och ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Samma problem med min knappt två år gamla DM 294. Start/Stopp-knappen och de övriga tre knapparna på "instrumentbrädan" behöver varsin liten plastbit för att komma i kontakt med små mikroswitchar. Om plastbiten bryts av blir det ett tomrum och knappen når helt enkelt inte fram till switchen. Ganska korkad konstruktion med tanke på vilken plastkvalitet som används. Positivt är att det är ganska lätt att åtgärda och att reservdelen (pos 5062 på sprängskissen) är billig. Byt även ut samtliga fyra knappar (pos 3322-25 på sprängskissen) eftersom det finns risk att de misshandlas vid demonteringen.
    I övrigt helt ok maskin med förbättringspotential.

    Hasse
  • Hej Hasse,

    Tack för en konstruktivt inlägg!

    Jag bekräftar att detta har tagits i beaktande och att panelerna för senare diskmaskinsmodeller har en annan konstruktion. smile

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej,

    Har samma problem som i inläggen ovan med min DM294.
    Programvalsknappen går inte att använda. Fjädringen i knappen slutade helt plötsligt.
    Maskinen är inköpt i februari 2015.
    Jag tolkar det som att ni ordnar en servicetekniker som fixar det kostnadsfritt eller?

    Mvh Henrik

    Henrik
  • Om det blir kostnadsfritt vet jag inte, men det förutsätter jag efter att ha läst alla inlägg som berättar om samma problem.
    Jag kontaktade Elgiganten där maskinen köptes i februari 2015. De gav mig telefonnumret till servicetekniker som kommer i nästa vecka

    Mvh
    B-A

    B-A
  • Hej,

    Enligt svensk konsumentköplag har en kund alltid rätt att hävda reklamation under år två och tre efter inköps-/leveransdatum. Det första året täcks alla maskinella fel av garanti, därefter gäller så kallad omvänd bevisbörda och det är upp till konsumenten att hävda reklamation. Cylinda baserar sina beslut gällande detta på teknikers servicerapport när produkten inspekterats på plats.

    Vi kan härifrån alltså inte garantera att problemet avhjälps kostnadsfritt, men hävdas reklamation inom rimlig tid och om det kan påvisas att felet beror på konstruktion/fabrikation (och inte klassas som ett handhavandefel) bör reparationen vara gratis.

    Hembesök kan bokas snabbt och enkelt på denna sida eller så är ni varmt välkomna att ringa oss på telefonnummer 0771-25 25 00.

    Information om garanti- och reklamationsvillkor hittas här..

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Hej,

    Måste ju vara säker på att det åtgärdas av garantin annars får jag betala servicen och då är vi uppe i sådana pengar att det är lika bra att köpa en ny maskin.
    Troligtvis ett annat märke med bättre kvalitet och som håller längre än 15månader...
    Känns ju inte helt otroligt att det här kommer bli en följetång om man sätter dit en likadan del som tidigare.
    Jag vill ha klara besked. Ingen tolkning av garantilagen.
    Det här är enligt mig ett solklart fall av fabrikationsfel som ska åtgärdas på garantin efter 15mån.
    Om ni skickar ut en servicetekniker och han inte ser några synbara fel eller yttre åverkan på knappen eller maskinen.
    Kommer ni att åtgärda det på garantin då?

    Mvh Henrik

    Henrik
  • Hej Henrik!

    Garantitiden för vitvaror är ett år om inte annat anges på kvitto.
    (Cylindas Svanenmärkta produkter t.ex. har hela fem års garanti.)

    Vi tolkar inte garanti- och reklamationslagstiftningen, vi följer den. Därmed bekräftar jag att om ett fabrikationsfel konstateras då reklamation har hävdats innebär det ett kostnadsfritt avhjälpande av felet för dig som Cylindakund.

    Min spontana bedömning är att en eventuell reklamation skulle godkännas i detta fall men du kan inte få klarare besked än så, tyvärr, eftersom maskinen måste inspekteras för att vi ska få reda på orsaken till problemet.

    Om du vill vara på den säkra sidan och absolut inte vill riskera att betala några större summor för en reparation, vilket du skulle få göra om inget produktfel kan konstateras eller om teknikern ser att du tvättat tegelstenar i diskmaskinen - min mening absolut inte att raljera här, jag vill bara ge ett extremt och övertydligt exempel på yttre åverkan wink - är ett vänligt råd att du kontaktar ditt hemförsäkringsbolag innan du bokar in en servicesession. Det kan sänka totalkostnaden för reparationen avsevärt om du mot förmodan skulle debiteras.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Min maskin fungerar bra nu och jag hoppas alla som får/fått felet kan kompenseras på något sätt.
    /Michelle

    Michelle
  • MIn är likadan var beställer jag delar köpt i jan 2015

    Johan Arwidson
  • Hej Johan,

    Eftersom maskinen är mindre än tre år gammal rekommenderar jag att du sänder in en reklamationsblankett inför bokning av hembesök och service utförd av tekniker. Internt underhåll bara bör utföras av behörig personal så denna lösning är både säkrast och troligen billigast för din del. I fall problemet visar sig bero på ett fabrikations-/produktfel vid inspektionen betalar du ingenting för vare sig arbete eller delar, förutsatt att du kan visa upp kvitto på köpet.

    Klicka på denna direktlänk till reklamationsblanketten som sedan sänds till service@cylinda.se. Att skriva ut, scanna och maila är smidigast i dagsläget men vi arbetar på att digitalisera processen för snabbare och enklare hantering framöver.

    Bra att veta: Både reservdelar och reparationer beställs annars via telefonnummer 0771-25 25 00.

    Mer information om garantier och reklamationer finner du genom att klicka här.

    Cylinda Service önskar en en härlig midsommar!

    Vänligen,

    Cecilia
  • Hej!
    Har precis samma fel på min DM294 som beskrivits här tidigare.
    Reklamation avslogs av Cylinda pga att jag själv undersökt och funnit felet. Dåligt!
    Se bilaga.
    Så vad kostar en ny plastdetalj, pos 5062? Bör kunna skickas utan kostnad till den som vill byta själv.

    Bifogad fil:
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...

    Per M
  • Den kostade 95 kronor. Min maskin fungerar felfritt efter bytet./Michelle

    Michelle
  • Tack för dokumentationen, Per!

    Det är tråkigt att du är missnöjd. Dock är det helt korrekt av en reklamationshandläggare att avslå ansökan om du själv öppnat upp maskinen eftersom det då är omöjligt att sedan avgöra om felet var där innan eller om det uppkommit på grund av att ej behörig person försökt sig på ett eget ingrepp.

    Att göra så under det första året skulle ha inneburit att garantin förverkats och motsvarande gäller för reklamationer år två och tre.

    Här kan du ta del av Elektriska HushållapparatLeverantörers garantiregler, fastställda efter förhandling med Konsumentverket, i sin helhet: http://www.cylinda.se/resurs/Cylinda/Dokument/g...

    Konsumentköplagen behandlar i detalj både konsumenters och säljares rättigheter och skyldigheter. Om du önskar ytterligare information eller om någonting är oklart kan jag varmt rekommendera Konsumentverkets egen hemsida http://www.hallakonsument.se/ där duktiga rådgivare finns till hands dagligen.

    Delen beställs via telefonnummer 0771-25 25 00 men den kan inte att sändas kostnadsfritt i detta fall, då du själv beklagligt nog förverkat både garanti och reklamationsrätt.

    Listpriset är 96 SEK inkl. moms, en krona mer än det pris som Michelle hjälpsamt delar med sig av här ovan.
    ( Tackar, Michelle! smile )

    Cylinda Service önskar en trevlig torsdag och en fortsatt härlig sommar!

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej!
    Uppenbart är att materialvalet till denna enkla konstruktion är undermåligt och kan betraktas som konstruktionsfel.
    Att gömma sig bakom lagstiftningen för att slippa åtgärda tycker jag är svagt av en stor tillverkare som Cylinda.

    Därmed är frågan avslutad för min del.

    MVH
    Per M

    Per M
  • Hej!

    Jag har samma problem på vår DM296, programvalsknappen fjädrar ej tillbaka. Har nu via telefonsupporten beställt både främre displayhållare (2 st för att vara på säkra sidan om problemet uppstår igen någon gång i framtiden) samt en uppsättning knappar enligt Hasses rekommendation ovan.

    Vår maskin har precis passerat 1 år efter inköpsdatum. Föga imponerande med en sådan uppenbar kvalitetsbrist i plastdetaljen, bara att hoppas att detaljen är utbytt på nyare maskiner.

    Lite anmärkningsvärt att Cylinda vill ha över 200 kr extra om man önskar fakturabetalning, och 50 kr vid kortbetalning. Ett så pass stort företag borde kunna sätta upp en webbshop för reservdelarna, med betydligt enklare hantering för oss kunder (slipper sitta i telefonkö långa stunder) samt gynnsammare betalningsvillkor.

    Hur som helst, delarna är beställda och kommer förhoppningsvis inom några dagar fram till oss. 288 kr blev totala beloppet för 2 st displayhållare + 1 st knappsats (innehållande 4 st knappar) + avgift för kortbetalning.

    Stort tack till Per M och Hasse ovan för era utförliga beskrivningar av problemet.

    Mvh

    Kalle i Bruksvallarna

    Kalle
  • Har en DM 296 som köptes in i nov 2014. I juni 2015 slutade startknappen att funka, enl samma beskrivning som alla andra här beskrivit.
    Felanmälde till Cylinda (ca 45 min i tel kö) och de kunde fixa detta "redan" efter 4 veckor....
    I november hända samma sak igen, men det var programvalsknappen, så nu gick maskinen i alla fall att använda, om än bara med ett program. Fick bytt igen. Denna gång tog det "bara" 3 veckor...
    Och nu idag hände det igen. Tre ggr inom ett år!!
    Att Cylindas representanter här på forumet förringar problemet och gömmer sig bakom paragrafer är så fruktansvärt illa att ni borde ställa er i skamvrån.

    Jag tror alla kan vara överens om att konstruktionen är av direkt urusel kvalitet. Det har Cylinda själv indirekt konstaterat då de bytt till en bättre lösning.
    Att Cylinda då snålar med att inte bara skicka den den där plastdetaljen (som ni säljer för 96 kr) som ni troligen köper in för 15 kr är ju bara patetiskt.
    Skicka den gratis och få nöjda kunder, nu beter ni er bara dumsnålt.

    Maskinen är ju skitbra, men er kundservice med enorma väntetider samt fler veckors väntetid på servicetekniker har ju en del mer att önska.

    Så nu blir det att boka nytt servicebesök, hoppas jag slipper diska för hand i fyra veckor. Eller har ni blivit bättre på den fronten?

    Anders Trulsson
  • God morgon Anders!

    I ditt fall skulle jag definitivt hävda reklamationsrätt för att få både arbete och delar kostnadsfritt. Jag råder dig att boka reklamationsservice.
    ( Vilket är dyrare för Cylindas del än att sända ut reservdelar gratis, så jag kan personligen inte hålla med om att det är ett dumsnålt agerande... wink )

    Bifogar blankett för utskrift.

    Jag förstår verkligen frustrationen över att delar inte sänds gratis. Det handlar dock inte om pengarna utan om säkerhet; Jag eller annan Cylindarepresentant får inte uppmuntra till att ni byter delarna själva eftersom service och internt underhåll inte ska utföras av privatkunder. Låt en tekniker göra jobbet för att för att bibehålla reklamationsmöjligheterna och för att undvika ev. skador på produkt eller person, snälla du.

    Jag håller med till fullo om att vi har haft allvarliga problem med långa hanteringstider. Kritiken är högst befogad! Därför känns det bra att kunna försäkra dig om att Cylinda Service bättrat sig rejält avseende kö-/servicetider. Under sommarmånaderna har väntetiden legat på i snitt två veckor men nu är vi snart helt i fas igen allt eftersom folk återvänder till jobbet.

    Det är i grunden en bra maskin, just som du skriver, så om du nu får den servad inom reklamation och displayhållaren byts ut till ersättningsvarianten av behörig personal förutspår jag att du kommer att kunna ha nytta av den under lång tid framöver... men om någonting inte går att fixa vid ett tredje reparationsförsök för samma återkommande fel/i fall en maskin döms ut och inte går att laga inom reklamation gäller samma policy som inom ordinarie garantiperiod; Motsvarande eller bättre ersättningsprodukt.

    Jag hoppas och tror att vi kan erbjuda dig en bra lösning efter allt beklagligt strul du upplevt med din diskmaskin.

    Må väl och ha en trevlig dag!

    Bifogad fil:
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...

    Cecilia
  • Jag har samma problem som de andra. Sluta sälja produkten om ni inte kan vara till någon hjälp. Den skall hålla mer än två år och inte behöva köpa en helt ny tvättmaskin.

    Produkt rekommenderas ej!

    //Hans

    Hans
  • Hej Hans,

    Jag är ledsen över att du haft detta problem, jag kommer kontakta vår kvalitetsansvarige och be honom att se över detta med knapparna.

    Våra produkter ska hålla längre än 2 år.

    Anne-Sofie
  • På ca 1,5 år har touchknapparna på DM 294
    slutat fungera x 2. Några månader efter inköp slutade startknappen att fungera . Efter ett antal samtal och några veckors handdisk åtgärdades problemet av en trevlig servicekille .Det har nu gått ca 1,5 år
    Sedan våren 2016 har endast ett program varit möjligt att välja nämligen 3 timmars progr. detta har fått gå eftersom tid inte funnits att hantera problemet. I går kväll lutade startknappen fungera .
    Den känns lös och utan motstånd MEN NU FUNGERAR DEN UNDRE PROGRAMVÄLJARKNAPPEN IGEN,så jag kan ställa in alla program ?????? Lite onödigt med tanke på att maskinen inte går att starta!!!.
    Är tyst och fungerar bra när den fungerar .
    Kanske dags för Cylinda att hantera problemet .

    mvh
    Eva S

    Eva Sehlstedt
  • Hej Eva,

    Vi håller med till fullo och Cylinda har efter dialog med fabrik åtgärdat problemet (som jag förstår upplevs som mycket frustrerande, då det återkommit för er igen).

    Den displayhållare vi använder oss av i dagsläget är av en annan mera hållbar modell och den svaga originaldelen har tagits bort ur alla lager så den används inte längre ö.h.t.

    Om din diskmaskin är inköpt eller installerad för mindre än tre år sedan gäller din reklamationsrätt fortfarande och problemet ska då avhjälpas kostnadsfritt.

    Information om garantier och reklamationsvillkor samt en direktlänk till Cylindas reklamationsblankett finner du på http://www.cylinda.se/Information/328.

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Ang Cylinda DM294

    Hej Cecilia!

    Har sett att Cylinda nu tagit till sig av all kritik och förbättrat(?) konstruktionen. Bra!
    Och åtgärdar utan kostnad. Bra.

    Och hur tänker ni kompensera alla som har fått avslag tidigare?

    Per M
  • Hej Per,

    Om det kan styrkas att felanmälan inkommit som en giltig reklamationsansökan kommer vi att se över dessa ärenden och troligen kompensera fall för fall, individuell bedömning gäller. Giltiga avslag kvarstår men har vi gjort felbedömningar gör vi naturligtvis rätt för oss.

    Finns anspråk ber vi vänligen om att en reklamationsblankett sänds in till service@cylinda.se för att få ärendet bedömt av en reklamationshandläggare.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.