Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Diskmaskin med felkod E:02, vad kan felet vara och vad ska jag göra?

Hej jag har en diskmaskin cylinda, de står e02 när jag ska köra i gång diskmaskinen.
Och de är ju för att de inte kommer något vatten till maskinen, men de kommer vatten från kranen men inte till maskinen.
Kan de vara något med aquastopet? För hade varit så att de blivit kvar vatten i diskmaskinen några gånger efter disk.
Tänker om den stänger av något vatten då? 

Kommentarer

  • Hej Emil,

    Jag delar din misstanke men ber vänligen om lite kompletterande information för att hjälpa dig på bästa sätt/kunna ge ett mera konkret svar. Exakt vilken diskmaskinsmodell gäller det?

    Återkom gärna här för vidare felsökning, eller så är du varmt välkommen att ringa oss på telefonnummer 0771-25 25 00. 😀

    Med vänlig hälsning,
  • Modellen är DM 3020 rf står de 
    Produktkod 7612854142
    Hur lång garanti är de på en sån?
    Med vänlig hälsning, Emil 
  • Hej igen,

    Tack för den kompletterande informationen!

    Möjliga felorsaker är;

    1. En defekt inloppsventil
    2. Avstängd vattentillförsel eller otillräckligt vattentryck
    (Är vattnet tillkopplat efter installationen?)
    3. Kablagefel
    4. Elektronikfel

    DM 3020 har en inloppsventilen som i grunden en ¾” koppling men bipackat ligger en koppling övergång från ¾” till ½” - kontrollera så att inte denna sprungit läck - och efter inloppet sitter ett Aquastop som stoppar vattenflödet om det är något fel på diskmaskinen eller vattentryck. Det är troligare att det är anslutningen eller ett elektronikproblem som är orsaken än att själva säkerhetsstoppet är defekt.

    Testa gärna att bryta både vatten och strömtillförsel helt för maskinen en stund och tryck på AV/PÅ-knappen några gånger i avstängt läge för att tvinga fram en elektronisk återställning innan du testar att starta den igen. Det kan eliminera tillfälliga program- eller mjukvarufel.

    Garantitiden som står angivet på ditt kvitto gäller. Står ingenting specifikt där är garantitiden ett år, standard enligt EHL:s garantiregler för vitvaror. Mer information om garantier och servicevillkor finner du här.

    Ett ärende kan registreras snabbt och enkelt på vår bokningssida eller så är du varmt välkommen att ringa in till oss på 0771-25 25 00, alla vardagar mellan 07:45 och 19:00.

    Hoppas att denna information hjälper dig vidare!
    Cylinda önskar en fin fredag och en trevlig helg.

    Med vänlig hälsning,
  • Ja allt har ju funkat perfekt fram till nu den köptes 2015.
    Finns ingen vattenläcka någonstans vad jag kan se, sen har jag haft den bort kopplad från strömtillförsel i över 48 timmar hjälpte inte de heller. 
  • Hej!

    Bra felsökt.

    Då rekommenderar jag att en tekniker får inspektera den på plats hemma hos dig så att den kan repareras.

    Vänligen,
  • Jag har en likadan maskin med exakt samma fel, vi hann använda den i precis 12 månader och två veckor! Jag förstår varför ni bara har ett års garanti då maskinen bara håller för just över ett år. Känns inget bra att betala nästan 6000:- för något man trodde var bra kvalitet.
  • Hej Per,
    Det stämmer att vi har 1 års garanti på produkten från inköpsdatum.
    Vi har svårt att säga vad felet beror på innan vi har felsökt produkten men kolla vattentillförseln till maskinen så ingen råkat stänga någon kran.
    Behöver ni boka service så antingen ring oss på 0771-252500 eller http://www.cylinda.se/bokaservice 
    Ett servicebesök kostar från 1414 kr inkl.moms och det ingår en timmes arbete.

    Med vänlig hälsning

    Linda Kundserviceagent
  • Hej, har en Sverigedisken 07 som pumpen går fast den har tömt allt vatten,pumpen går fast man har uppnat luckan
  • Hej Henrik

    Har du kollat filter/silar, rensat pumpen, kollat slanganslutningar osv så det inte sitter skräp någonstans?
    Att pumpen går fast den är tom på vatten tyder på att du har fått vatten på fel ställe i maskinen av någon anledning. Stopp i slang t ex eller ett läckage. Hittar man något som man misstänker kan ha orsakat felet kan man låta maskinen stå tills det vattnet som lagt sig fel har torkat upp igen och då ska maskinen återställa sig självt. Annars är det att boka ett servicebesök. Du är välkommen att ringa oss på 0771 - 25 25 00.

    Med vänlig hälsning
    Carina Kundserviceagent
  • Kan e02 koden visas om maskinen inte har salt i sig? Vi har mjukt vatten och nvänder multitabletter vid diskning och då ska det inte behövas fyllas på maskinsalt. Maskin md3026 produktkod 7612354142, den är från feb 2016
    Den har fungerat bra fram till för någon dag sedan, den körde i gång disken var diskad, men i slutet av programmet stannade den och det stod E02
  • Hej Sanela,

    Koden visas när maskinen inte läser av rätt vattennivå och det ska inte påverkas av saltnivån/avsaknad av avhärdningssalt. Testa gärna att starta om den efter att den fått stå helt strömlös en liten stund. Jag tror att detta beror på ett tillfälligt programfel som ni kan lösa genom en omstart. Annars är ni varmt välkomna att skriva igen för vidare felsökning eller att ringa oss på telefonnummer 0771-25 25 00. 😀

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!

    Har också fått felkod E02 på en 1 och 1/2-års gammal maskin, DM3005. Är det ett vanligt fel? Känns tråkigt på en så ny maskin. 🙁
  • Jag fick sånt fel då var de aquastopen som var trasig. Om du har någon sån till din maskin .
  • Tack för info Emil. Hur löste du problemet?
  • Byte aquastopen så funka de fint sen.
  • Okej. Är det något man kan byta själv eller gjordes det av Cylinda?
  • Gjordes av en servistekniker vart inte så billigt men de funka igen alla fall
  • Tack för info Emil. Får se vad Cylinda svarar?
  • Hej Emil och Anki,

    E02-koden är en av de allra vanligaste eftersom samma kod kan visas på grund av ett flertal olika felorsaker.

    Vi måste alltid rekommendera att reparationer och service utförs av behörig personal men erbjuder naturligtvis också försäljning av reservdelar och tillbehör. Båda alternativen går att beställa via telefonnummer 0771-25 25 00, knappval 1, alla vardagar mellan 07:45 och 19:00.

    Vänligen,
  • Hej!
    Jag har en Cylinda DM3005 inköpt 2016-05-06. felkod E02. Troligen aquastopp som är trasig. Om det nu är så, varför går inte Cylinda ut med reklamation att det är samma fel på de flesta DM3005?
    Jag kommer att hävda 3 års reklamationsrätt enligt konsumentlagen. För uppenbarligen finns felet i maskinen iom. det är ett återkommande fel!
  • Hej Janne

    Du har rätt att reklamera din produkt år 2 och år 3 enligt konsumentköplagen.
     
    med vänlig hälsning
    Carina Kundserviceagent
  • Hej!
    Har precis fått samma fel på min DM 3005.
    Aquastop som är kass troligtvis. Får inget vatten felkod e02. Den är 1,5 år gammal.

    Janne har du fått ditt löst? Känns tråkigt att ta hem en tekniker för 1414kr som troligtvis konstanterar samma sak och sen får man väl ingen ersättning!
  • Hej Peter!
    Jag har idag tagit reda på vad som gäller. I hemförsäkringen kommer jag att få betala högst 1500 kr i självrisk (Trygg Hansa) iom att varan endast är 1.5 år gammal. Summan 1414 kr kommer att ökas kanske upp till 3000 kr med arbete och material. Jag har ringt till Cylinda och anmält skadan och tekniker kommer nästa vecka. Sedan gick jag in på  -- Cylinda Service
    -  Support
    -  Garanti och reklamation.
    -   Under Relaterade länkar
     - Reklamationsblankett, som jag har tagit ut och kommer att skicka till Cylinda efter att arbetet är utfört. Det troliga är att E02 är Aquastop som är felet. Om felet är detta kommer jag att hänvisa 3 års reklamationsrätt enligt konsumentlagen. Cylinda säljer fortfarande denna diskmaskin DM3005. Det finns inte i min värld att de fortfarande har samma fabrikat på aquastop som när vi köpte den för ca 1,5 år sedan. Med andra ord så har problemet funnits från början och det är det som krävs som bevis för att vi ska få rätt och Cylinda ska stå för kostnaderna.. Ni som har samma problem skriv i detta forum. Cylinda kan inte sälja denna diskmaskin som endast går i 1,5 år med inbyggt fel.
    Ju fler som har detta problem måste skriva här  för att vi kan få rätt i detta.
    Det är en falsk slogan som finns på Cylindas hemsida "Cylinda.se"  
    "Maskiner som bara går och går,år efter år" kan inte gälla DM3005!!
    Lycka till Peter.

  • Hej Janne!

    Tack för all info. Jag ska göra en reklamation. Det måste vara något fel.

    Hälsningar Anki
  • samma fel på min DM3005. trodde jag köpte mig en kvalitets maskin,,
  • Tycker vi är väldigt många som har råkat ut för samma fel. Tommy, hur gammal var din maskin?
  • Vet inte helt säkert. Men mellan 2 och 2.5 år
  • Hej!
    Som vi tidigare har svarat är E02 en felkod som kan bero på olika felorsaker. Vi kan inte svara här på varför eran maskin visar felkod E02 utan att felsöka den.


    med vänlig hälsning
    Carina Kundserviceagent
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.