Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Disktabletten löser inte upp sig, vad beror det på?

Hej,
Disktabletten löser inte upp sig i min diskmaskin av modell DM 72. Har rensat filter etc, säkerställt att det kommer varmt vatten till maskinen, och använder program "auto", ca 2 timmar långt. Tabletten lämnar diskmedelsfacket och ligger när programmet är färdigt i bestickkorgen eller strax utanför, och disken blir sköljd/blöt men inte alls ren. Diskmedel: Sun Classic.

Tacksam för tips.

Martin Lindgren Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Martin

    Kolla så du inte har några höga bestick eller något från överkorgen som ev. tar emot, så inte diskmedelsluckan kan öppnas.

    Ibland kan vissa disktabletter vara lite stora, så det blir spänning i luckan och den kan inte öppna i början av programmet. Utan tabletten löses sakta upp när det kommer in lite vatten och sen öppnar sig luckan för sent i programmet och därför ligger den kvar.

    Prova att dela tabletten om det går, eller prova med pulver ett tag och se om det blir någon skillnad.

    Ha en bra dag

    Rose-Marie
  • OK, tack, ska testa att dela tabletten. Det finns inga höga bestick som tar emot, och tabletter av samma storlek som nu har tidigare inte utgjort något problem.

    Martin
  • Har nu testat genom att dela upp den tablett som hade trillat ur diskmedelsfacket i mindre delar och försöka igen. Tyvärr med samma resultat. Fler tips? En kollega nämnde att diskmaskinssalt kan hjälpa. Osäker på om det ens finns ngt fack för det i min modell (en DM 72). Använder program "auto". Maskinen är inte mycket mer än halvfull med lätt smutsad disk.

    Martin
  • Hej Martin

    Tråkigt att det inte ville hjälpa. Salt ska man ha om man har hårt vatten där man bor, och då skall du ha en avhärdar maskin, där du har en behållare som du kan fylla på salt.

    Testa att köra normal eller grytdisk programmet istället, då maskinen kommer upp i högre temperaturer. Auto programmet känner av hur smutsigt disken är och reglerar temperaturen därefter. Kan vara en bidragande orsak till att tabletten inte löses lika effektivt.

    Eller så är det något annat som hänt med maskinen, så du kan behöva ha en service på den. Går att boka på Cylindas hemsida http://www.cylinda.se/BokaService alt. ringa oss på 0771-252500.

    Lycka till ännu en gång.

    Rose-Marie
  • Hej,
    Problemet verkar vara att det inte kommer något vatten i diskmaskinen: ställde en liten skål rättvänd på den undre korgen, och när diskmaskinen var klar var den inte vattenfylld.

    Finns det några enkla sätt att åtgärda det, eller bör jag boka service? Meddela gärna eventuella kontroller man själv kan göra.

    Martin
  • Hej Martin,

    Om maskinen inte tar in vatten, tyder det på att det kan vara fel på inloppsventilen. För att vara säker behöver den undersökas av en tekniker.

    Du kan boka en service hos oss på Cylinda enligt ovan, men med tanke på maskinens ålder kan du även kontakta en lokal servicefirma. Om du väljer att boka en service från Cylinda kan du efter teknikerns bedömning tacka nej till lagning. Köper du istället en ny Cylinda produkt slipper du betala fakturan.

    Med vänliga hälsningar

    Monica
  • Hej!
    Jag har en Diskmaskin Cylinda DM72 och när man sätter igång går den ca. 20 minuter
    och sedan visas F7 och stannar . Då jag har förlagd bruksanvisning vet jag ej vad det betyder.
    Tacksamt för svar.
    Peter

    Peter Moser
  • Hej Peter!

    F7 står för blockerat avlopp.

    Rengör maskinen noggrant och undersök vattenanslutning samt avloppet, rensa det vid behov. I 90 graders vinkel ifrån pumpen finns också ett litet utrymme där det ofta ansamlas skräp genom åren och det kan gå att göra rent med fingret.

    Bifogar en länk till PDF-versionen av din användarmanual så att du kan skriva ut ett nytt exemplar. smile http://www.cylinda.se/resurs/Cylinda/Bruksanvis...

    Skriv gärna igen för hjälp med fortsatt felsökning eller ring oss på 0771-25 25 00. Om service krävs kan du boka reparation via samma nummer.

    Allra bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Vi har köpt en Cylinda DM3005 till sommarstugan, fyllt på salt och spolglans enl anvisning, men får den inte att funka. Vi har provat alla olika program, ibland funkar det ok, men oftast inte. Disken inte ren, matrester kvar, jätteblött trots val av extra torkning, diskmedelstabletten löser inte upp sig osv osv. Armarna roterar som de ska. Har mkt bra erfarenhet av Cylinda men det här är lite hopplöst. Vi får för oss att det är ngt problem med vattentrycket, kan det vara det? El ska maskinen fixa trycket själv så att säga?

    Helena
  • Hej Helena!

    Allra troligast är att det inte är något fel på diskmaskinen, utan att det är just så som du misstänker; Maskinen fixar inte till trycket själv så sommarfastigheter (och särskilt om det finns egen brunn) är det i bland otillräckligt vattentryck för ett tillfredsställande diskresultat.

    Vi kan gärna vid önskemål sända ut en tekniker för inspektion och eventuell reparation men fel som beror på installationsmiljön täcks tyvärr inte av garanti, i fall det visar sig att detta är fallet.

    Ett hembesök av tekniker kan bokas snabbt och enkelt på http://www.cylinda.se/BokaService eller så är du varmt välkommen att ringa in på telefonnummer 0771-25 25 00, öppet alla vardagar 07.45 - 19.00, för vidare rådgivning.

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Hej. har en cylinda sv-disk-n och den fylls bara med vatten och tabletten löses inte upp,, sen så går tiden på maskinen men den diskar inte ur den? tack för snabbt svar

    rikard
  • Hej Rikard,

    Börja med att låta den stå strömlös ett tag och starta den på nytt; En elektronisk återställning kan lösa det hela i fall det rör sig om ett tillfälligt styrproblem.

    Vad kör du för program? Om du valt Auto, testa ett med högre förinställd temperatur.

    Cirkulerar vattnet som det ska? Rengör vid pumpen och rensa avloppet. Testa gärna att köpa särskilt diskmaskinrengöringsmedel för att rensa maskinen internt.

    Om inte detta hjälper, vänligen ring 0771-25 25 00 för vidare rådgivning eller - vid behov- servicebokning.

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Jag har en Cylinda 45 cm bred från 2013, troligen en DM3005. Maskinen sätter igång men stänger av sig efter några minuter igen. Det är vatten kvar på botten. Har tagit ur bottenfiltret
    men inget verkar sitt fast där.
    Har tidigare även haft problem med att disktabletten inte löses upp ordentligt, trots att jag alltid kör 65 graders programmet.

    Maskinen är installerad av en rörmokare i ett hyreshus, men jag har tidigare haft problem med dålig lukt från diskmaskinen vilket fått mig att undra om det är ordentligt installerat.

    Vad kan felet vara och vad kan jag göra?

    Cecilia
  • Hej Cecilia,

    Testa gärna att rensa själva avloppet och låt maskinen stå strömlös ett tag. Om felet beror på den elektroniska styrningen kan det hjälpa.

    Dålig lukt och att diskmedelstabletten inte löser upp sig kan tyda på att maskinen är igensatt internt. 65 grader räcker inte alltid till för att få bort ingrodd smuts, så jag rekommenderar att du rensar maskinen med särskilt rengöringsmedel som du hittar i de flesta välsorterade varuhus om du får den att starta upp efter en återställning. Vi rekommenderar inget särskilt fabrikat utan vilket som helst går bra. Kör då igenom maskinen med detta på högsta möjliga temperatur ett par gånger för bästa resultat. smile

    Om det inte går att få i gång den rekommenderas service.

    Ett besök kostar 1414 SEK inkl. moms utanför garanti och då ingår framkörning och en timmes arbete. Väl på plats får du ett kostnadsförslag. Skulle du anse att det då är värt att reparera lagas diskmaskinen och en faktura kommer i efterhand.

    Bra att veta: Om du i stället väljer att inhandla en ny Cylindaprodukt och sänder in kvitto på köpet + fakturakopia till fakturafraga@cylinda.se inom en månad annullerar vi fakturan för servicebesöket.

    Ett besök kan bokas snabbt och enkelt på vår sida http://www.cylinda.se/BokaService.
    Du är också varmt välkommen att ringa in till oss på 0771-25 25 00, alla vardagar mellan 07:45 och 19:00.

    Information om garantier och servicevillkor finner du på http://www.cylinda.se/Information/328.

    Med vänliga hälsningar,

    Cecilia

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy