Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kyl/frys låter mycket

Köpte en Kyl/frys KF1166-1, lät det stå en stund och satte sen i kontakten. Låte väldigt mycket om det. Både från kompressorn samt någo ljud som går upp och ner i ljudnivå. Ej "bubbel". Kommer detta att försvinna när kylen har varit igång ett tag? För mitt krav var att det skulle vara tyst. Jämför jag med det andra kombiskåpet jag har är det väldigt stor skillnad. Står helt fritt i ett eget rum nu för att utesluta eventuella tillstötningar.

Då jag normalt har placeringen av kyl/frys nära sovrum utan möjlighet att stänga någon dörr kommer detta inte att fungera att ha såhär.
Hur ska man gå till väga?

Nicklas Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!

    Svårt att säga utan att lyssna på ditt skåp men i de flesta fall är det normala ljud man hör från skåpen

    Normala ljudkällor för kylar och frysar

    1. Ett klickande ljud kan höras när termostaten slår till och från
    2. Susanade eller svagt bubblande ljud kan höras från kylsystemet
    3. Droppande ljud
    4. Surrande eller pulserande ljud kan höras från kompressorns motor och pump

    Med vänlig hälsning

    Lars
  • Även om Ni ansers det som normalt ljud finns det ingen möjlighet för mig att kunna ha detta kombiskåp. Vet att det finns skåp som är tystare.
    När man köper ett skåp i butik kan man tyvärr inte höra hur det låter och även om man skulle kunna det så är det i en helt annan miljö än hemma.

    Hur går vi tillväga?

    Nicklas
  • Hej!
    Då får ni kontakta den återförsäljare där du köpt skåpet eller om det nu skulle vara så att det är onormalt ljud i ert skåp så kan ni boka in ett servicebesök.

    Gäller det ett maskinellt fel och du uppvisar kvitto på denna, så gäller garantin om denna är inköpt under det senaste året. Vår garantitid är 1 år från inköpsdatum.
    Är felet inte maskinellt eller om kvitto inte uppvisas vid besök gäller nedan:
    Ett besök från vår tekniker kostar 995 kr och då ingår framkörning och en halvtimmes arbete. Väl på plats får du ett kostnadsförslag av honom. Skulle du anse att det då är värt att laga, så lagar han den och en faktura kommer i efterhand. Anser du att du hellre lägger pengarna på en ny produkt tackar du nej till lagning. Köper du sen en ny Cylinda produkt slipper du betala fakturan på 995 kr om du uppvisar kvittot för oss.
    Besök kan du själv boka på vår sida:
    http://www.cylinda.se/BokaService
    eller tel 0771-252500

    Med vänlig hälsning

    Lars
  • Hej,
    Nicklas jag har exakt samma problem! Jag (försöker9 att sova i ett annat plan är kylen, men den dundrar på något förskräckligt! Jag har haft en tekniker hemma som fann att fläkten i frysdelens fläkt slog mot plasten. Efter mindre än en vecka var det exakt samma ljud. Jag felanmälde det i november och har inte hört ett ljud från Cylinda eller Electroscandia ang min felanmälan, så jag får väl göra en ny. Krypa in i kylen igen o fota det svårtåtkomliga serienumret.

    Maria
  • Hej Maria!

    Visst är det SV1601150102, registrerad 15 jan som det handlar om?

    Den är skickad vidare till tredjepartsverkstad för snabbare hantering av tekniker. Garantgruppen kommer kontakta dig för tidsbokning.

    Vänligen Maria

    Maria
  • Hej Jag har ett lite äldre kylskåp, men inte alltför gammalt tycker jag, Typ EK167. Vi har skåpet i sommarstugan och det har funkat mycket bra under de år vi haft skåpet och gått ganska tyst, fullt acceptabelt. Under vintern står skåpet avställt. Nu då vi börjar vara i stugan har vi startat skåpet igen och ljudnivån då skåpet är igång har blivit mycket högt. Har tagit fram skåpet och konstaterat att det inte är några vibrationer eller dyligt som ljudet kommer ifrån utan det kommer inifrån kompressorn. Det är ett högt surrande ljud som kommer alltså från kompressorn. Vad kan det bero på ? Vad gör jag ?

    Åke
  • Hej Åke,

    Kylar och frysar låter ofta högt efter installation eller flytt/uppstart igen efter avställning p.g.a. den för höga innertemperaturen, men ljudnivån ska minska i takt med att skåpet blir svalare.

    Det tar normalt 8 - 12 timmar att tillverka tillräckligt kall luft med köldmediet första gången man kopplar in en ny kyl-/frysprodukt.

    Om det inte blir bättre kan det röra sig om ett mekaniskt fel, att någonting i skåpet skapar ohållbart hög resonans, och då hjälper vi gärna till att boka in ett hembesök av en av Cylindas tekniker för eventuell reparation.

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Jag har samma bekymmer som Nicklas med just en KF1166-1. Ljudet är olidligt när termostaten slår igång. Det låter som att något skrapas och gnisslar, Detta kan väl inte vara normalt? Kan man spela in ljudet och skicka över till er innan jag drar in min hyresvärd? Tack på förhand.

    Emma Andersson
  • Har samma problem med ett KF1166-1. Hade tidigare ett annat skåp som gjorde samma ljud och tjatade på hyresvärden i ett år för att få det bytt. Men det här skåpet är värre än det jag hade innan. Jag tror inte att ljudet är normalt, om det är det så förstår jag inte hur tillverkaren har tänkt att någon ska kunna sova med det där ljudet om man bor i en enrumslägenhet. Ljudet kan beskrivas som tjutande och gnuggande och är otroligt störande. Nåväl, jag får väl övertala hyresvärden att boka in ett hembesök av en av Cylindas tekniker som kan komma hit och säga att ljudet är normalt.

    Leif
  • Hej,

    Det ni beskriver verkar ju anmärkningsvärt högljutt och då är en inspektion på plats bästa sättet att felsöka, men jag hjälper gärna till efter allra bästa förmåga först! smile

    Om ni vill bifoga ett ljudklipp kan vi i alla fall få en bättre uppfattning om vad det kan vara som låter, och i så fall förhoppningsvis minimera risken för allt extra trassel och ev. inspektionsavgifter för er del (om inget fel går att konstatera täcks det inte av garanti utan då måste vi hänvisa till bovärd eller återförsäljare).

    Må väl och ha en trevlig tisdag tills vidare.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej Jag har fått bytt ett kHz 5185D den frysen tappade kylan ner till 14 grader, när kompressorn stod. Har fått ett likadant nu. Är det normalt att när kompressorn går tjuter den högt och slår, annars helt tyst. Kompressorn går som en äggklocka, om jag har kyl öppen en stund borde inte en kompressor starta då, händer inte. Får istället minst 10-15 grader i kylen utan att kompressor startar. Kan verkligen detta vara normalt?

    Maria
  • Hej Maria,

    Det är tyvärr omöjligt att avgöra om din kylfrys låter normalt eller ej på distans men jag delar gärna lite allmän information.

    Nedanstående bedöms vara helt normala ljud ifrån en kyl-/frys och är tecken på en fullt fungerande produkt.

    • Ett brummande ljud indikerar att motorer går (t. ex. kylaggregat, fläkt).
    • Ett bubblande, surrande eller gurglande ljud kan höras när kylmedel strömmar genom rören.
    • Klickande ljud beror på att motor, omkopplare eller magnetventil slår på/av.
    • Ett susande ljud är normalt att höra när avfrostningsanordningen jobbar.

    Bra att veta: Nyare skåp har ett freonfritt köldmedium. De nya gaserna som ersatt freon är positiva för miljön men har tyvärr den egenskapen att de har en högre förmåga att leda ljud. Jämfört med äldre skåp kan ljudnivån därför upplevas som högre

    Om du ändå önskar en inspektion kan det bokas snabbt och enkelt via http://www.cylinda.se/BokaService, eller via din bovärd. smile

    Om det visar sig vara fel på din produkt repareras den inom gällande garanti men du riskerar att debiteras för undersökningen om inget produktfel går att konstatera.

    Allra bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej!
    Jag byte ut mina gamla 25-åriga K o F elektroluxlådor mot K2155 och F2155. Jag är helnöjd med kyleffekten. Det man kan anmärka är:

    • det dåligt genomtänkta fästet av den nedre plastlisten, som man tror sig kunna bryta när som helst, vid avmontering, Jag såg att ni gjorde en mycket bättre lösning på de 180-höga skåpen
    • den alltför kylda grönsakslådan som är olämplig för de flesta frukter och grönsaker (funderar på att köpa en 80cm hög kyl att använda som sval)
    • och att det finns inget att dra i om man skall baxa ut skåpet (som tex öppen nedre ram de gamla elux hade).

    Mitt problem är att K2155 har ett irriterande resonansljud från fläkten, dvs bara när den går.
    Jag tror mig höra att efter det att kompressorn stannat, så fortsätter fläkten en stund till.
    Bifogar ljudfilen (.m4a = inspelad med iPhone:s ljudapp).
    Kan man öppna kåpan och kolla om inte fläkten är felmonterad, det känns som att den inte sitter fast ordentligt?

    Mvh
    Roman

    Bifogade filer:
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...
    http://kundservice.cylinda.se/site_media/attach...

    Roman
  • Hej

    Har en kombiskåp som hängde med lägenheten som brummar i stort sätt konstant. Den brummar och blir tyst i Max 1 minut och sen brummar det igen och blir tyst i Max 1minut. Är detta verkligen normalt att den går så ofta? Tycker även att den låter väldigt högt när den brummar. Jag har t.om brummandet in till sovrummet mitt i natten.

    Kombiskåpet är ca ett halv år gammalt och har inte stört mig på den för än nu senaste veckan.

    Jonas
  • Hej,

    Varmt tack för bra feedback och för ljudfilen, Roman! smile

    Det skrapande ljudet låter onormalt enl. min personliga bedömning.

    Om ett ljud funnits där sedan start är det oftast som det ska vara och helt normalt, men i sällsynta fall förekommer det abnormt högljudd resonans på grund av mekanisk feljustering, då rörledningarna vidrör varandra. Det påverkar inte kylens eller frysens funktionalitet men upplevs ofta som mycket irriterande.

    För att behålla garantin och av säkerhetsskäl måste jag alltid rekommendera att enbart auktoriserade tekniker utför alla typer av internt underhåll, så när vi nu misstänker ett faktiskt fysiskt fel rekommenderar jag en inspektion på plats av behörig personal.

    Kontakta bovärden om du har en sådan/hyr ditt boende och låt dem sköta hanteringen eller ring oss på 0771-25 25 00.

    Bra att veta om kyl-/frysprodukter och Cylindas servicevillkor;

    • Ett servicebesök kostar 1414 SEK inkl. moms utanför garanti/i fall inget fel går att konstatera. I priset ingår framkörning och en timmes arbete.

    • Öppna planlösningar eller olika placeringar, byggmaterial, golvsubstrat, avstånd mellan golvtiljor m.m. kan göra att ljudet från en kyl upplevs som högre.

    • Alla Cylindas modeller är testade och godkända i ett ljudlabb.

    Vänligen,

    Cecilia
  • Hejsan Jonas,

    Nya ljud och annorlunda kompressorbeteenden tyder på att det kan förekomma problem i kylsystemet. Eftersom din garanti fortfarande gäller är det nog en god idé att låta en tekniker ta sig en kik på ditt kombiskåp.

    Hänvisar till informationen i svaret ovan och hoppas att detta är till hjälp även för dig.

    I fall ett ljud funnits där från start är det oftast som det ska vara men när helt nya ljud och symptom uppstår är mitt råd att en först testar att frosta av produkten manuellt genom att ha den avstängs i några timmar. Om inte detta löser problemet bär service´personal tillkallas.

    Cylinda Service önskar en fin fredag och en trevlig helg!

    Cecilia
  • Har en Kyl o frys KF 2185 FNE inköpt 2013. Det är ett högt störande ljud i fläkten när den går. Har påpekat det några ggr. av försäljaren och fått till svar att det är flera med samma skåp som har klagat. Nu undrar jag om man kan koppla bort fläkten och hur man kommer åt den.

    Ulf
  • Hej Ulf,

    Det går inte att koppla bort fläkten eftersom den är en nödvändig komponent för att fördela kylan korrekt från frys- till kyldel.

    Om du misstänker att det handlar om ett ursprungsfel och om kylfrysen är inhandlad efter 2013-10-10 råder jag dig att nyttja din treåriga reklamationsrätt. Visar det sig att det funnits problem med fläkten hela tiden debiteras du inte för inspektion/reparation och felet avhjälps kostnadsfritt.

    Ett besök från vår tekniker kostar 1414 SEK inkl. moms och då ingår framkörning och en timmes arbete. Väl på plats får du ett kostnadsförslag. Skulle du anse att det då är värt att reparera, så lagas produkten och en faktura kommer i efterhand. Besök kan du själv boka snabbt och enkelt på vår sida: http://www.cylinda.se/BokaService.

    Du är också varmt välkommen att ringa in till oss på 0771-25 25 00.

    Information om garantier och reklamationsvillkor, samt en direktlänk till Cylindas reklamationsblankett, finner du på http://www.cylinda.se/Information/328.

    Bra att veta: Om reklamation ej godkänns och du avböjer kostnadsförslaget för att i stället väljer att inhandla en ny Cylindaprodukt - för att sedan sända in kvitto på köpet samt fakturakopia till service@cylinda.se inom en månad - annullerar vi fakturan för servicebesöket.

    Bästa hälsningar,

    Cecilia
  • Hej!
    Jag har ett likadant kylskåp K2155 som Roman och som låter exakt lika illa som den ljudfil som Roman skickade. Enl. bovärden så låter det normalt och han rekommenderade att jag skulle stänga dörrarna till köket då jag skulle sova om jag blev störd?! Kylskåpet är 3 månader gammalt. Min fråga är: Hur kan man tillverka ett kylskåp 2016 som låter helt bedrövligt när man för 30 år sedan tydligen lyckades med att tillverka ett som va helt tyst?? Mitt gamla kylskåp hade jag haft i 30 år. Finns det ngt jag kan göra?

    Camilla
  • Min bovärd sa också att ljudet är heeellt naturligt. Det låter också som i ljudklippet ovan. Jag fick också förslag om en dörr...

    Emma
  • Hej Camilla och Emma.

    Är era skåp nya borde vi nog komma ut och titta på era skåp. Är ni hyresgäster kan ni inte felanmäla själva utan ni får be er hyresvärd felanmäla till oss.

    Med vänlig hälsning

    Carina
  • Hej!
    Min K2155 efter att ha gått drygt en månad i drift har börjat få betydligt lägre bullernivå.
    Uppenbarligen har den löst sittande grunkan vibrerat in på en bättre plats.
    Jag har inte haft tid att få hem service än.

    När det beter sig så känns det som ett monteringsproblem. Nån har glömt att tejpa/skruva fast nån kabel eller rör. Slarvigt. sad

    Roman
  • Hej

    Så här börjar plötsligt mitt komiskåp att låta... https://youtu.be/LQWFuvoghj0

    Det går över om Man stänger av den ett tag... men den kan plötsligt mitt i natten börja låta så... Mvh Jonas

    Jonas
  • Hej Jonas,

    Tack för den tydliga och bra beskrivningen i videoformat! smile

    Svårt att avgöra exakt vad det är för fel, men det låter inte normalt enligt mig och en inspektion av tekniker rekommenderas.

    Ett hembesök kan bokas snabbt och enkelt på denna sida, eller så är du varmt välkommen att ringa oss på telefonnummer 0771-25 25 00 alla vardagar 07:45 - 19:00.

    Information om garantier och reklamationsvillkor finner du här.

    Med vänliga hälsningar,

    Cecilia
  • Hej,
    Köpte en kylfrys KF 8185 A_plus den 30/12 2016 här i Åsele hos Färghandels AB på rekommendation av ägaren.
    Upptäckte när jag var inne på er hemsida att produkten utgått. Det förvånar mig att en seriös säljare rekommenderar produkter som utgått.
    Kylskåpet fungerar inte. Temperaturen är ojämn varmt överst i skåpet och för kallt i nedre delen. Det verkar som om fläkten är ur funktion.
    Dessutom var frysen alldeles för kall under -30 grader trots att den var inställd på -18 grader. Betalade 8500 kronor.
    Vad anser ni om det här ? Tacksam för svar.
    Med vänlig hälsning

    Ronald Findin
  • Hej Ronald!

    Att produkten har utgått är ingen anledning till oro, eftersom det lyckligtvis inte betyder att du inte kan få den lagad. Vi har generellt reservdelar i lager under många år.

    Även om denna kylfrys inte längre tillverkas (det kommer nya produkter varje år) gäller din garanti och jag rekommenderar att en tekniker får inspektera/reparera den. I fall ett garantifel konstateras men kylfrysen inte går att reparera byts den ut mot en nyare modell.

    Ett hembesök kan bokas snabbt och enkelt på vår sida http://www.cylinda.se/BokaService. Du är också varmt välkommen att ringa in till oss på 0771-25 25 00, alla vardagar mellan 07:45 och 19:00.

    Information om garantibestämmelser och Cylindas servicevillkor finner du på http://www.cylinda.se/Information/328.

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia
  • Hej
    Har en kyl och frys modell KF 22859 ha ++ som låter påtagligt när man öppnar det slutar om man tar i hylla eller liknande i varje fall tillfälligt.


    Några tips till åtgärd ?




    Hans Lundwall
  • Hej Hans,

    Det du beskriver låter som resonansljud så jag råder dig att kontrollera så att din kylfrys står plant och rakt utan att ta emot någonting, t.ex. en vägg eller ett närstående skåp.

    Att det stannar när du håller i valfri del av den skulle kunna tyda på mekanisk feljustering från fabrik och då kan vi erbjuda möjligheten att sända ut en tekniker för ett hembesök/inspektion på plats. smile

    Med vänlig hälsning,
    Cecilia

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy