Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Tvätt maskinen luktar illa/surt, hur får jag bort doften?

Hej

Vi har en Cylinda tvättmaskin som vi har problem med att dom nytvättade kläderna luktar illa/surt.
Undrar om ni har nått råd/tips om hur man kan få bort det?

Kommentarer

  • Hej Björn,

    Jag tror att tvättmaskinen luktar surt på grund av interna beläggningar bestående av tvätt- och sköljmedelsrester samt bakterier och det tyder lyckligtvis inte på att det är något tekniskt fel på maskinen.

    Jag rekommenderar en ordentlig rengöring av diskmaskinen med för ändamålet avsett medel som du kan hitta i de flesta välsorterade varuhus. Vi rekommenderar inget särskilt fabrikat utan vilket tvättmaskinrengöringsmedel som helst går bra.

    Ta även ut tvättmedelsdispensern och rengör den noggrant i hett vatten. Du bör därpå köra programmet Trumrengöring om valbart, och det ska gärna användas minst en gång per månad. För modeller som saknar detta gäller ett tomt vanligt bomullsprogram på högsta möjliga värme, 90°/95°C.

    Om inte detta är tillräckligt kan du applicera ett eller två paket citronsyra istället för tvättmedel och köra ett tomt högtemperaturprogram. Detta löser effektivt upp beläggningar samtidigt som det eliminerar eventuella problem med vita eller mörka streck på kläder efter tvätt. Kör därpå ännu ett tomt program utan citronsyra, för att försäkra dig om att inga rester återstår.

    OBS: Vänligen notera att denna åtgärd ska användas sparsamt eftersom upprepad citronsyretvätt kan slita på maskineriet.

    Hoppas att detta hjälper er vidare! 😀

    Bästa hälsningar,
  • Vi har ett kylskåp ,K8185 som avger ett brunt pulver i skåpet.
    På det nya skåpet K8385 ska detta problem tydligen vara åtgärdat.
    Har sett på nätet att detta var ett problem med detta skåp. Tydligen dåligt material i kylenheten som rostar och till slut går hål på.Ser att dessa skåp blir utbytta om det är inom tre år. Vi köpte vårt skåp nov 2015. Så det är lite äldre än tre år.
    Har ni någon goodwillpolicy vad gäller detta fabrikationsfel eftersom det är ett så gravt fabrikationsfel?
    Finns det möjlighet till någon ersättning i detta fallet? Nytt skåp eller prisreduktion för att införskaffa nytt skåp?
    Mvh
    Max Krömmelbein

    Max Krömmelbein
  • Hej Max,

    Har ni ett K 8185 som rostar vill vi att ni fyller i samtliga uppgifter i mailet nedan.
    Vi beställer ett nytt likadant skåp och kommer ut till er för att ta bort det gamla och installera det nya. För att vi ska kunna beställa ett nytt skåp så ta bild på typskylten inne i skåpet, bild på inköpskvitto samt bild på rosten så beställer vi nytt skåp direkt.

    För att vi ska kunna hjälpa dig vidare behöver vi följande information:Namn:
    Adress:
    Postnummer/postort:
    Portkod/porttelefon:
    Lägenhetsnummer:
    Våningsplan:
    Telefonnummer:

    Modellbeteckning:
    Produktkod:
    Serienummer:

    Finns det kyla i skåpet?
    Är skåpet höger eller vänsterhängt?
    Samt komplett och tydlig bild på:
    • Rost
    • Inköpskvitto
    • Typskylten
    Vägledning till var du finner typskylt på din produkt finner du här: Cylinda typskyltsplacering 

    När vi mottagit svar kommer vi upprätta ett serviceärende. Vi kontaktar er så snart vi kan med datum och tid för att kostnadsfritt byta ut produkten.

    Observera att om felet på din produkt inte är ett garantifel enligt EHL:s (Elektriska Hushållsapparat Leverantörer) garantiregler tar vi ut en avgift för servicebesök. Ett besök från våra tekniker kostar från 1414 kr. Garantireglerna hittar du här:
     EHL:s garantiregler
    Ha en fortsatt fin dag!

    Med vänlig hälsning
    Linda Kundserviceagent
  • Här kommer begärda uppgifter:
    Max o Berit Krömmelbein
    Yngsjövägen 711-13
    29692 Yngsjö
    0709-907418

    Modell: KYL K8185 A++
    Pr.kod: 7278348319
    Serienr: 15-101164-09

    Skålen på kompressorn fylls upp med vatten och svämmar till slut över.
    Har ställt ned temp till lägsta och får som kallast ca 7 grader i skåpet.
    Skåpet är högerhängt.

    Stort tack för snabbt svar
    Med vänlig hälsning // Max
    Max Krömmelbein
  • Hej Max,

    Tack för tydliga och bra uppgifter!
    Nu har jag skapat ett nytt serviceärende SV1907020009 på detta så vi beställer ett nytt likadant skåp (som passar ihop med ev. frys) och en servicetekniker kommer ut och tar bort det gamla skåpet och installerar det nya skåpet. Vi återkommer med tidsbokningen snarast möjligt. Ha en fortsatt fin dag!

    Med vänlig hälsning
    Linda Kundserviceagent

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.